Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.
Адрес: 105066, г. Москва,
Старая Басманная ул., д. 21/4
Томский журнал лингвистических и антропологических исследований. 2024. Т. 44. № 2. С. 58-69.
Лифшиц А. Л., Святохина Е. В.
В кн.: Вспомогательные исторические дисциплины в современном научном знании: Материалы XXXVI Всероссийской научной конференции с международным участием. Москва, 4–5 апреля 2024 г.. М.: ИВИ РАН, 2024. С. 220-221.
Дорогие коллеги!
28 сентября в 18.00
В Школе филологии Факультета гуманитарных наук
(Старая Басманная, 21/4)
в ауд. 501
выступит
Joachim Küpper (Freie Universität Berlin)
A member of the German National Academy/Leopoldina, and a member of the American Academy of Arts and Sciences.
С лекцией
“The Humanities and the Conceptualization of Time”
язык мероприятия – английский
краткая аннотация лекции:
The paper will address the emergence of the disciplines we call ‘humanities’ in present-day universities. The classical (Latin) name of this group of disciplines is ‘studia humanitatis’, that is: the study of everything produced by humans (in contrast to things produced by nature, or by God). The ‘studia humanitatis’ originated in the early modern age only; medieval European universities whose standard curricula dedicated a certain attention to cultural phenomena had organized their respective studies according to a conceptual frame that differs dramatically from (early) modern humanities. The lecture will try to demonstrate that the origin of the humanities as well as their methodology are contingent upon a revolution concerning the conceptualization of time. In the fifteenth century, and for the first time in human history, the standard parameter for conceptualizing time abandoned the circular model and embraced a linear model. The prerequisites as well as the consequences of this epistemological revolution will be commented on, before detailing the consequences for cultural studies.
This lecture is conceived for a broader audience taking interest in the history of the humanities and in the diverse conceptualizations of time one may observe in the species’ cultural history at large.
Желающим прийти на лекции, но не имеющим пропусков НИУ ВШЭ, необходимо заказать пропуск, написав письмо на следующий адрес: puspenskiy@hse.ru